Sociaal secretariaat België: welke kiezen? Vergelijking en offertes op maat
Op zoek naar een sociaal secretariaat in België? Dit is een organisatie die het volledige administratieve beheer van een onderneming verzorgt. Deze organisaties bieden zeer interessante voordelen, of u nu werkgever of zelfstandige bent.
Er zijn echter veel sociale secretariaten en het is moeilijk om de meest geschikte te kiezen. Daarom helpt onze website u om alle nodige informatie te vinden: de aangeboden diensten, de verschillende actoren in het land, de overstapmogelijkheden, de tarieven, …
Advies nodig? Wilt u de tarieven en diensten van verschillende sociale secretariaten vergelijken? Dat kan snel en eenvoudig dankzij onze site. Ontvang tot 5 gratis offertes, volledig vrijblijvend.
Wat is een sociaal secretariaat?
Een sociaal secretariaat in België is een dienstverlener die verschillende administratieve activiteiten verricht voor een onderneming, ongeacht haar omvang, of voor een zelfstandige. Het lidmaatschap van een sociaal secretariaat is niet verplicht, maar het maakt uw werk wel een stuk eenvoudiger, want het verschuift administratieve formaliteiten naar een erkende instantie die als tussenpersoon optreedt bij de Belgische overheid.
Bijna 90% van de ondernemingen maakt gebruik van de diensten van een sociaal secretariaat om begeleid te worden in hun administratieve procedures. Volgens de Unie van Erkende Sociale Secretariaten (USS) “laten 2.814.309 werknemers in de privésector hun loon berekenen door een erkend sociaal secretariaat” in België.
Waarom aansluiten bij een sociaal secretariaat in België?
Veel bedrijven kiezen ervoor om zich aan te sluiten bij een sociaal secretariaat, ondanks het feit dat dit helemaal geen wettelijke verplichting is. Daarvoor hebben ze goede redenen! Door een groot deel van de administratieve taken uit te besteden aan een externe organisatie, geniet u van een aantal belangrijke voordelen.
De voordelen voor de werkgever
Administratieve taken zijn vaak erg zwaar: salarisbeheer van werknemers, bijhouden van deadlines, beheer van aangiften, inkomstenbelasting, enz. Ze kunnen snel een grote bron van stress worden.
Door dit werk te delegeren, vermijdt u dat uw geest onnodig wordt belast, zodat u beter en serener kunt werken.
Een sociaal secretariaat adviseert en begeleidt u ook over uw verschillende rechten en plichten, zodat u steeds de geldende wetten naleeft.
Als u alle administratieve zaken aan gekwalificeerd personeel toevertrouwt, maakt u bovendien tijd vrij voor meer essentiële en minder repetitieve activiteiten.
De voordelen voor bedrijven
De omvang van de onderneming heeft een rechtstreekse invloed op het aantal te beheren werknemers en de hoeveelheid administratieve taken. Voor een bedrijf met minder dan 10 werknemers is het lidmaatschap van een sociaal secretariaat een grote hulp, maar bij meer dan 10 werknemers wordt deze hulp al snel onmisbaar.
Hoe groter de onderneming, hoe tijdrovender de taken. Een sociaal secretariaat zal u helpen om die werkdruk te verminderen.
Afhankelijk van de gevraagde diensten kan een sociaal secretariaat ook de rol van adviseur inzake personeelsadministratie op zich nemen.
Het kan onder meer de opleiding van werknemers beheren of zelfs actief betrokken zijn bij de aanwerving van nieuwe werknemers binnen de onderneming.
Voordelen voor werknemers
Een sociaal secretariaat beschikt over deskundigen op vele gebieden en over alle nodige kennis op het gebied van arbeidsrecht.
Dankzij deze grondige kennis van de regelgeving worden de werknemers ondersteund en krijgen ze duidelijke en nauwkeurige informatie over hun aangiften en lonen.
Door het loonbeheer toe te vertrouwen aan een gecertificeerde dienstverlener kunt u er zeker van zijn dat alles in orde komt, wat zowel het bedrijf als de werknemers ten goede komt.
Het welzijn van de werknemers heeft een rechtstreekse invloed op de rentabiliteit, en een duidelijk en gedetailleerd zicht op hun wettelijke rechten draagt bij tot een rustig sociaal klimaat binnen de onderneming.
De voordelen voor de overheid
Door het volledige administratieve takenpakket te externaliseren, worden de gegevens verwerkt door gekwalificeerde mensen en is de doorgegeven informatie van veel betere kwaliteit.
Bovendien garanderen sociale secretariaten dat de overheid de arbeidsrechtelijke wetten en regels naleeft.
Het inschakelen van een dienstverlener bestrijdt indirect ook fraude en zwartwerk. Aangezien de aangiften door een organisatie buiten het bedrijf worden verwerkt, worden de risico’s op vervalsing sterk verminderd.
Welke diensten bieden ze aan?
Een sociaal secretariaat stelt u deskundigen ter beschikking die gespecialiseerd zijn in verschillende domeinen. Het kan bij deze verschillende diensten verlenen die verband houden met de administratie of met andere meer gevarieerde sectoren zoals het beheer van het personeel van een onderneming of sociaal-juridische bijstand.
Beheer van human resources
Een sociaal secretariaat in België zorgt voor alle administratieve procedures in verband met werknemers: vakantie, afwezigheid op het werk, brugpensioen, arbeidsongeschiktheid, enz.
Uitreiken van administratieve documenten
Het verstuurt de administratieve documenten met betrekking tot de onderneming op de vervaldagen. Deze documenten zijn: loonfiches voor alle werknemers, aangiften, bijdragen, enz.
Sociaal-juridisch advies aan werkgevers
Het sociaal secretariaat zorgt voor alle administratieve procedures met betrekking tot de werknemers: vakantie, afwezigheid op het werk, brugpensioen, arbeidsongeschiktheid, enz.
Berekening van de salarissen van het personeel
Een sociaal secretariaat beheert de maandelijkse berekening van de salarissen van alle werknemers van de onderneming. Het berekent ook eindejaarspremies, opzeggingsvergoedingen, aanvullende vergoedingen, enz.
Beheer van de bedrijfsmiddelen
Het sociaal secretariaat staat ook in voor de inning en de betaling van de sociale bijdragen en de bedrijfsbelastingen.
Rapporteren van sociale risico's
Bovendien is het een organisatie die kan anticiperen op een mogelijk sociaal risico dat zich binnen een onderneming kan voordoen, want een sociaal secretariaat zal verplicht zijn om dit risico snel te melden.
Welk sociaal secretariaat kiezen in België?
In België zijn er meer dan veertig verschillende sociale secretariaten: Attentia, SD Worx, Partena, Besox, enz. Aangezien elk van hen zijn eigen specifieke kenmerken heeft, hebben we hieronder een lijst opgesteld en een korte beschrijving van de bekendste onder hen om u te helpen een keuze te maken op basis van uw eisen.
Partena professional
Partena professional is een sociaal secretariaat dat gespecialiseerd is in loon- en personeelsbeheer en dik inzet op diens sociaal-juridische expertise. De organisatie beschikt over een geautomatiseerd systeem voor personeelsbeheer die met behulp van een payrollsoftware de administratie van uw onderneming sterk vereenvoudigt. Een team van deskundigen volgt al uw HR-verrichtingen op en u wordt begeleid in het juridische gedeelte om het beste advies te krijgen over wetten en reglementen.
Liantis
Liantis is een erkend sociaal secretariaat dat zijn klanten al meer dan 70 jaar adviseert en begeleidt op het gebied van personeelsbeheer. Het biedt gepersonaliseerde hulp op vele gebieden. Gekwalificeerde consultants, begeleid door een filiaalmanager, stellen hun expertise tot uw dienst. Liantis kan u ook sociaal en juridisch advies geven, u begeleiden bij de verloning van uw werknemers, u helpen bij het opstellen van een arbeidsreglement of u bijstaan bij een sociale controle.
Acerta sociaal secretariaat
Acerta verzorgt een deel van de sociale en loonadministratie van uw onderneming. Het biedt zijn klanten hoogwaardige juridische ondersteuning via specialisten die u adviseren over de evolutie van de wetgeving. Het is een proactief sociaal secretariaat dat 24 uur per dag online beschikbaar is en u heel wat administratieve taken uit de handen neemt. Acerta biedt een brede waaier aan diensten zoals belasting- en loonaangiften, beheer van arbeidsongeschiktheid of ziekteverlof en vele andere diensten afhankelijk van de behoeften van de onderneming.
SD worx
Het sociaal secretariaat SD worx biedt zijn klanten een uitgebreide expertise op het vlak van human resources en loonbeheer. Het biedt een brede waaier van diensten aan en begeleidt bedrijven bij de inning en betaling van sociale bijdragen. Het zorgt ervoor dat uw beroepsactiviteit steeds in overeenstemming is met de geldende wetgeving. SD worx beheert de berekening van de lonen, de fiscale aangiften en de opmaak van de loonfiches. Deze organisatie biedt ook digitale ondersteuning om bedrijven te helpen bij het dagelijkse beheer van hun personeel.
Securex
Securex is een organisatie die gepersonaliseerd advies geeft over alle personeelszaken. Met deze onderneming beschikt u over een toegewijde adviseur die als schakel tussen alle teams fungeert en al uw vragen zo snel mogelijk beantwoordt. De experts volgen de trends en de constante evolutie van de wetgeving en kunnen dan optimaliseringsoplossingen voorstellen voor het personeels- en loonbeheer van de onderneming. Securex biedt zijn klanten ook tijdelijke bijstand om plotse afwezigheden of onderbezetting op te vangen.
UCM
Het sociaal secretariaat UCM vertegenwoordigt Franstalige zelfstandigen en kmo’s. Het steunt op een vertrouwensrelatie met de klant en zorgt voor één adviseur die de ontwikkeling van uw onderneming volgt en u gedurende uw hele loopbaan begeleidt. UCM beheert alle administratieve aspecten, optimaliseert tewerkstellingssteun, aangiften, loonberekeningen, enz.
Group S
Group S is een organisatie met meer dan 15 jaar ervaring die zowel kleine en middelgrote ondernemingen als zelfstandigen ondersteunt. Zij is gespecialiseerd in payroll outsourcing en human resources management. Group S biedt haar klanten zeer complete en efficiënte payroll software. Zij levert tal van diensten om bedrijven te ontlasten door administratieve en fiscale taken uit te besteden.
Hoe kan ik van sociaal secretariaat veranderen?
Aansluiting bij een organisatie is een partnerschap dat vooral gebaseerd is op vertrouwen. Als deze associatie u niet meer uitkomt of u wenst gewoon van sociaal secretariaat te veranderen, dan kan dat uiteraard onder bepaalde voorwaarden:
-
- controleer uw contract, respecteer de minimumduur van het contract: u kunt pas na de vervaldatum van sociaal secretariaat veranderen;
- respecteer de opzeggingstermijn van 6 maanden, denk eraan uw opzeggingsbrief minstens 6 maanden op voorhand te versturen.
Wat zijn de kosten van een sociaal secretariaat?
Het is vrij ingewikkeld om een precies bedrag te bepalen, want de kosten van het lidmaatschap hangen af van verschillende factoren.
De keuze van de organisatie is een belangrijke factor omdat het bedrag deels afhangt van de beheerskosten en de aangeboden diensten. Ook de omvang van uw bedrijf zal de uiteindelijke prijs beïnvloeden, hoe meer werknemers en medewerkers u heeft, hoe hoger de kosten van het sociaal secretariaat zullen zijn. Eenvoudig gezegd kunnen de kosten van een sociaal secretariaat als volgt worden samengevat
- opstartkosten
- een vaste maandelijkse vergoeding (beheers- en servicekosten)
- een vaste vergoeding per werknemer en per loonkost (grootte van de onderneming)
Om de exacte prijs te kennen, kunt u gemakkelijk een gratis en vrijblijvende voorstel op maat van uw situatie ontvangen via ons onlineformulier. Daarnaast ontvangt u offertes van meerdere organisaties, waardoor u tarieven kunt vergelijken.
Offerte aanvragen
✔️ Gratis offertes ✔️Volledig vrijblijvend
Ne partez pas sans comparer les offres des secrétariats sociaux
Comparez les tarifs en recevant des devis totalement gratuits et sans engagement.
Ce site est très pratique pour recevoir plusieurs offres en une seule fois. Merci pour le gain de temps.
Robert J. - Bruxelles